Hur ska jag göra nu?

11 mars 2017

Ni vet den där glädjen som jag kände inför den research och grundläggande planeringen jag hade gjort för manus nr 3 .. japp, den glädjen försvann ganska snabbt när jag upptäckte att en annan svensk bok har en liknande handling... SUCK!

Jahapp. Fick sätta mig ner och planera om delar av boken som påminde om den andra. Jag läste de första kapitlen i den här boken och visst, det fanns saker som liknande men andra som skilde radikalt. Känslan var också annorlunda. Jag beklagade mig inför min man som menade att detta måste vara ett vanligt problem. Det finns ju så många böcker skrivna och handlingar kan mycket lätt påminna om varandra. Han har rätt men jag tycker själv inte att det är så kul att skriva något som redan finns och som jag vet finns. Jag lever då hellre i ett bekvämt ovetande.

Blev hur låg som helst när jag upptäckte det. Jag var ju så himla glad över min idé och mina karaktärer så det kändes tråkigt att skrota allt för att börja om på ruta ett igen. Men jag tror ändå att med de ändringar jag har gjort så blir de inte så lika varandra. Karaktärerna är helt annorlunda och även om miljön är liknande är det karaktärerna som styr var handlingen landar. Därför kör jag på!

Har ni någon gång varit med om något liknande? Hittat en redan publicerad bok som påminde om ert manus? Och i så fall, vad hade ni gjort?

Multitasking aspirerande författare. Skriver samtidigt som jag fungerar som kudde. Skickade denna bild till några kompisar och till svar fick jag att det såg jättemysigt ut. Jadå, mysigt, eller det var det tills lilltjejen kräkte och det rann ner innanför tröjan. Jag hade två alternativ, antingen resa mig, ta bort henne så jag kunde torka men då hade hon vaknat och skrivtiden skulle vara officiellt över. Jag valde det andra alternativet, sitta kvar. Vad gör man inte för skrivandet ;) 


6 kommentarer:

  1. Svår fråga. Det beror ju helt på hur stor likheten är. Jag skulle nog köra på och göra min grej. I tex. romancegenren finns det ju väldigt många böcker som liknar varandra, så många att de skapar egna subgenres. Men eftersom det inte ges ut så mycket romance i Sverige blir det kanske ett större problem om två böcker blir för lika varandra. Senaste refusen jag fick tog upp just det som anledningen till att de tänkte gå vidare med manuset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ... inte tänkte gå vidare med manuset, ska det ju stå såklart ;)

      Radera
    2. Tack Sara för dina kloka ord. Det är ett svårt val, vill ju verkligen inte investera massa tid och kärlek i ett manus som sedan inget bokförlag vill ha för att de tycker att det är likt ett annat. Jag får se hur jag gör.

      Radera
  2. Hrm... jag har inte stött på det här problemet (än) men visst skulle jag bli nedslagen! Jag tycker ändå att du ska köra på om du tror på din idé. Som du redan är inne på gör ju karaktärerna att en berättelse blir unik liksom din ton och röst i berättandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett klurigt dilemma, för det är likt men ändå inte. Just nu har jag pausat med manuset, får se hur jag bestämmer mig för att göra.

      Radera
  3. Jag tror faktiskt inte att problemet är så stort som du tror! :) Du vet ju själv hur mycket en idé förändras från de fösta raderna till det färdiga manuset och att grundidén är lik ngt annat händer ju hela iden. Det är vad berättelsen sen blir som är det viktiga och lägger du tid och kärlek på ditt manus så kommer det bli ditt och bara ditt. Så gillar du din idé, om du tänker på den hela tiden och liksom har den i kroppen - skriv den! Och bara så att du vet, jag valde att börja läsa din när jag skulle läsa till skrivgruppen eftersom den pockade mest på min uppmärksamhet!!! :D

    SvaraRadera