Huvudet snurrar i nytt manus

4 nov. 2016

Efter mycket velande och självömkan började jag en dag googla på kändisar som liknar mina karaktärer i Blått blod, rött hjärta. Från där växte det. Jag började göra längre och tydliga karaktärsbeskrivningar, utvecklingskurvor m.m och sen en dag gick jag över till att strukturera handlingen. O plötsligt kom post-it lapparna fram och jag gör kapitelplanering. Vet inte riktigt vad som hände. Det bara kom.

Är fortfarande inte klar med att strukturera innehållet i kapitlen men jag har i alla fall börjat! Så himla underbart att vara åter i skrivträsket, har saknat det ofantligt. Fördelen med lite skrivtorska är att jag har hunnit läsa fyra böcker på två veckor, det är helt klart rekord för min del. Men om jag får välja, har jag istället träningsvärk i fingrarna efter all skrivande än ont i armarna för att ha läst böcker.

Det jag har också har märkt sedan jag högg tag i Blått blod, Rött hjärta igen är hur mycket jag har utvecklats sen jag skrev det. Jag har helt klart en större förståelse för hur man planerar handling och karaktärer. Innan tror jag att jag skrev mer utifrån handlingen, lät handlingen styra karaktärerna. Nu gör jag tvärtom. Tack vare min ingående karaktärsbeskrivning så är det karaktärerna och deras utveckling som avgör vad handlingen för dem.

Så med den goa känslan av att äntligen har börjat med ett "nytt" skrivprojekt inleder jag nu helgen.

Hur går det med ert skrivande? Berätta gärna :)


Min skrivhörna är översvämmad med post it- lappar och godispapper :p 

2 kommentarer:

  1. Åh jag känner igen det där med att låta handlingen styra karaktärerna. Så jobbade jag mycket i början av mitt manus - och helt ärligt? Det kändes inte riktigt bra, någonting låg och skavde. Dialogerna blev konstiga och känslor kändes påklistrade. Men när jag började våga släppa på min planerade handling och testa nya vägar utifrån hur mina karaktärer beter sig så blev det mycket bättre. Tror jag i alla fall, det återstår att se. Jag har ungefär 20 % kvar på mitt manus (eller 15 000 ord) och jag har redan en så jäkla bra idé till nästa manus! Ska bli kul att se om jag arbetar annorlunda med karaktärsbeskrivningar och synopsis andra gången.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursäkta för så sent svar. Bloggen har inte fått den uppmärksamhet den har förtjänat, men det ska bli ändring på det :) Förstår precis det som du beskriver. Det är inte en lätt balans, med att ha en planering och sedan samtidigt låta sina karaktärer få ta sin plats. Hoppas det går bra med ditt skrivande :)

      Radera