När man betalar för namn och inte innehåll

19 maj 2016

Det var några månader sedan jag hittade en ny "bok" som JK Rowling hade släppt; Very good lives. På adlibris beskrevs det att Rowling tar upp viktiga frågor så som; Hur hanterar man motgångar, hur använder man sin fantasi för att hjälpa sig själv och andra? Boken beskrivs vidare beröra de mest väsentliga livsfrågorna...

... Ni hör. Detta är boken man ska köpa för att få sina svar. Därför blev jag lite besviken när jag fick hem den och den var 80 sidor. Men tänk nu inte som 80 sidor med text, nej då sidorna är 50 % bilder och sen text skriven i strl 16 något. Det är ganska så stor text. Knappt så att jag behöver brillor för att läsa.

Jag läste boken på 10 minuter... fick jag svar på dessa djupa frågor. Nja, inte direkt. Fortfarande ingen aning om hur jag ska hantera motgångar på bästa sätt. Och det där med fantasin som redskap för att hjälpa andra är också ganska luddigt.

Dock får jag ge JK Rowling lite creed. Det var ett inspirerande tal. Men behövdes det tryckas till en bok? Knappast. Här är ett exempel på där jag har köpt en bok enbart för namnet och inte innehållet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar