Bättre än väntat

8 maj 2016

När jag öppnade De Tidlösa igen var jag beredd på det värsta. Med tanke på de tre standard refuseringar som jag har fått tänkte jag att texten skulle vara usel. Att jag mitt i all redigering hade missat just det... men nej, det var inte så illa. Faktiskt inte alls. Jag är fortfarande nöjd med mitt manus. Visst, det finns alltid saker som jag kan göra bättre. Så nu ändrar jag lite dialoger, gör om vissa meningarna etc. Men sen får en lektör hjälpa mig att se vad det är som brister, för standard refuseringarna talar sitt tydliga språk. Och då jag själv inte vet vad det är som är fel på manuset behöver jag utomstående hjälp.

Ikväll jobbar mannen min, lillkillen sover och jag har godispåsen alldeles för mig själv. Det är de bästa förutsättningarna för att få lite skrivet.

Igår försökte jag ju skriva på balkongen, det gick sådär. Harry tyckte inte alls att det var rättvist att jag satt där ute alldeles själv.

Som ni kanske förstår kunde jag inte skriva, inte när en sån söt liten kille vill ha min uppmärksamhet

2 kommentarer:

  1. Det skulle vara intressant att få veta hur mycket av ett manus förlagen läser innan de bestämmer sig. Om de bara skummar nåt kapitel eller om de ens läser något om de inte gillar det man har beskrivit i följebrevet. En standardrefusering behöver ju inte betyda att hela manuset inte höll måttet, kanske bara de enstaka sidor de läste.

    Jag kan grubbla en hel på sånt där och snart ännu mer eftersom mina egna refuseringar lär börja strömma in ;) Ibland känns det lite som ett lotteri...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig, hade varit intressant att veta hur mycket de faktiskt läser. Hela manus hinner de definitivt inte med o ibland undrar jag om man kanske skjuter sig foten redan i följebrevet när man säger att det är en romance. Med tanke på hur bokmarknaden ser ut i Sverige verkar romance inte särskilt uppskattat på de stora förlagen.... ja, frågan är, man kanske har mer tur med Triss? Nej nu tänker vi positivt, snart får vi båda det där samtalet :)

      Radera