Att låta andra läsa

26 maj 2016

En av de stora utmaningar med skrivandet är att låta andra läsa ens verk. Det hör dock lite till drömmen, att få en läsarkrets. Men att släppa in läsare innan man har fått det där kontrakt, det är skrämmande. För ett bokkontrakt bekräftar att det man har skrivit håller måttet. När man inte har ett förlag i ryggen är det lite mer oklart i huruvida ens texter är tillräckligt bra.

Idag ska jag på det först mötet med skrivgruppen och det som jag är mest nervös för är att låta de andra läsa det jag har skrivit. Folk har tidigare läst mina verk och har kommit med både positiv och negativ feedback men även om vana finns där är det ändå läskigt. Man sätter sig i en sådan sårbar situation där kritik kan stinga det ömtåliga skrivarsjälvförtroendet. Jag kom ihåg när jag fick feedback från lektör första gången. Jag öppnade dokumentet men blundade. Jag klarade inte av att läsa till en början. Det var först när min man kom hem och han satt bredvid med mig och höll min hand som jag klarade skumma igenom det. Japp skummade gjorde jag först för att se att det inte var en helt katastrof och när jag kunde uttyda flera positiva grejor så kunde jag läsa resten. Och då var det inga problem. Jag höll till och med om den konstruktiva kritiken som jag fick. Jag hanterade det hela egentligen väldigt bra... jag tror jag bara var rädd för att det skulle stå: Du suger, gör något annat med ditt liv. När det är ens dröm att skriva är just dem orden oerhört svåra att ta in.

Men skrivgrupp idag. Nervöst men samtidigt förväntansfull. Jag vill ju släppa in folk i mina texter, annars utvecklas jag inte. Uppdatera er imorgon om hur det gick.

Btw. Upptäckte att lillkillen har en tand på gång vilket förklarar de sömnlösa nätterna och det ihållande gnället. Känner mig lite lite som en zombie efter dem här dagarna. En zombie med röd näsa i stil med Rudolf med röda mulen. Lovely ;)


2 kommentarer: