Svensk romance MÅSTE blomstra

10 apr. 2016

Läste i morse en artikel som min svärmor hade hittat åt mig. Den handlade om romance och hur genren växer sig starkare i Sverige, sakta men säkert. Det vore verkligen kul om den svenska romancen blir en mer uppskattad genre och får sin plats i bokhandlarna. För några år sen var det i princip bara Simona Ahrnstedt som skrev romance och så är det väl fortfarande även om det börjar dyka upp lite nya namn. Sofia Fritzson vann ju Harlequins författartävling i år och hennes bok längtar jag tills den släpps. Sen finns det ju aspirerande författare som arbetar inom genren så som Sara Dalengren, Christina Schiller och inte att glömma lilla jag- deras (och mina) böcker vill jag också se ute på marknaden.

Nej, jag hoppas verkligen att genren blir mer accepterad för jag tror det definitivt finns en efterfrågan. I en sådan tung verklighet som vi just nu lever i behövs det i kontrast romantiska och mysiga böcker som inger värme och glädje. Begränsa deckarflödet, tack. Så kom igen förlagen, släpp in mer romance i vår vardag!


2 kommentarer:

  1. Ja mer Romance till folket :-)
    Vi får hålla tummarna att förlagen vågar satsa på oss romance författare.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det får vi verkligen hoppas på. Det är en genre som förtjänar sin plats :)

      Radera