I redigeringsdimman

13 mars 2015

Tystnaden på bloggen handlar om att jag just nu är inne i en intensiv redigering för att kunna hinna klart till min deadline. Intensiv, inte som att skriva dagarna och nätterna långa för det orkar inte min gravidkropp utan mer att jag skriver varje dag under min "aktiva" period, de få timmarna då jag inte äter eller vilar ;)

Det är en hel del som behövs fixa innan Blått blod, rött hjärta, är redo för att skickas in. Jag gör ett omfattande arbete med mina dialoger. När jag började skriva på mitt första manus 2007 så undersökte jag hur man skrev dialoger men jag har inte gjort det särskilt bra för nu allt för många år senare har jag insett att jag har gjort fel. Härligt, med tanke på hur många böcker jag har läst och helt har missat hur man korrekt skriver dialoger. Jaja, aldrig försent att lära sig.

När jag nu befinner mig i denna dimma får det mig att tänka tillbaka till 2013 när jag i en solstol på Rhodos redigerade samma manus (herregud så lång resa det här manuset har haft, och än är resan inte slut). Åh, jag hade mer än gärna suttit och redigerat i samma stol, under samma parasoll med en ananasdrink nära till hands :)


4 kommentarer:

  1. Solstol och ananasdrink lät härligt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm verkligen, det hade jag inte tackat nej till!

      Radera
  2. Vad roligt att hitta hit! Och åh vad jag känner igen mig i det där med att redigera samma gamla manus två år senare. Igen. Befinner mig på exakt samma plats ;).
    Vilken otroligt vacker bild i headern! Visst är det biblioteket på Trinity College i Dublin? Har varit där - ett helt underbart bibliotek!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va kul att du har hittat hit :) Exakt det är biblioteket på Trinity College. Jag har själv inte varit där men det ser helt underbart ut :)

      Det känns verkligen som ett evighetsarbete när man har fixat med ett manus så länge men det positiva är ju att man ser ett resultat av allt slit. Hoppas det går bra med ditt manus!

      Radera