Fokus!

3 mars 2015

Fokus var tanken, i alla fall tills jag bestämde mig för att registrera mig på Netflix... ja, jag vet inte riktigt vad som hände. Läste massa gravidbloggar där kvinnor är i slutet av sin graviditet (precis som jag) och de kollade på Netflix hela dagarna... och tyvärr verkade det inte behövas mer reklam än så för plötsligt befann jag mig också i samma träsk. 

Nej, jag måste verkligen fokusera mig, det här manuset ska in innan bebis kommer, det bara måste! Jag har inte bara tittat på Netflix idag utan även sammanställt en lista, (finns inget som fördriver tid så pass bra som att sammanställa listor, men jaja), en lista för vad som ska ingå i den sista redigeringen av manuset, en lista baserad på mina testläsares förslag. Jag har också sammanställt en lista (ja tyvärr, ännu en), på vilka bokförlag som jag ska skicka till. Det blir antingen 4 eller 5 förlag jag skickar till samtidigt, är det lagom? Sist skickade jag till 3 förlag och då det tog upp till ett år innan jag fick svar gjorde det att den utskickprocessen gick lite väl långsam, så den här gången tänker jag att det är bättre att skicka till fler. Samtidigt som jag har hört att man inte ska skicka till för många... hm! 

Nu är planen att jag ska skriva ut mina listor och sedan börja titta på manuset... det kanske blir lite netflix där emellan, men bara kanske ;) 


12 kommentarer:

  1. Jag brukar få köra belöningsmetoden vissa dagar då tv-serier kan vara lite för lockande. Först gör jag det här, sen får jag se ett avsnitt. Sen måste jag göra klart det här och så ett avsnitt till. Funkar ibland, om inte avsnitten slutar för spännande förstås...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en bra idé, för då får man något gjort iaf :)

      Radera
  2. Listor rockar! :) Fem förlag läste mitt manus i första rundan, det tog nästan 8 månader innan alla hade svarat (de fyra första svarade dock inom tre månader). Den här gången tänkte jag chansa och skicka till lite fler för att försöka korta ner processen. Åtta förlag blir det den här gången varav två läste manuset förra rundan också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja listor e toppen ;) 8 mån är länge, speciellt när man väntar på något som betyder så himla mycket för en. Jag vet inte riktigt hur jag kommer göra, men de lutar nog mot att jag skickar till fem!

      Radera
  3. Älskar Netflix, men det är väldigt beroendeframkallande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen, inte ok att det automatiskt spelas upp ett nytt avsnitt när det andra slutar för då är det så lätt att råka glömma stänga av ;)

      Radera
  4. Jag tycker att det är bra att inte skicka till jättemånga, så man har några kvar om man behöver förbättra manuset och skicka in på nytt sen. Ibland har man ju sån tur att man får en refusering med omarbetningsförslag. Jag brukar skicka till kanske 3 st i första omgången.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med, det finns egentligen inte så många bokförlag i Sverige så man vill ju inte skicka till alla samtidigt om man nu får omarbetningsförslag!

      Radera
  5. Jag brukar skicka till 3 förlag första omgången. Det är nog bra att skicka till några förlag samtidigt, men det är också bra om man lämnar några till senare så att man har andra förlag att skicka in till efter eventuella refuseringar och omarbetning av manuset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt, vill inte tappa chansen till att göra om o göra bättre. Synd att det finns så lite bokförlag i Sverige!

      Radera
  6. Ah, Netflix. Den kanske enskilt största konkurrenten till all kreativ verksamhet. Att ha det som belöning är säkert bra för dem som klarar det - jag gör det inte. Jag kör snarare perioder av avhållsamhet för att sedan ha (kortare) perioder av total besatthet.

    När det gäller förlag har jag inte skickat in något manus än, men jag tänker att hur många man väljer måste bero lite på vilka typ av förlag man har att välja på och lite hur man känner för sitt manus (skickar man iväg det för att man helt enkelt inte orkar redigera mer och bara vill bli av med det och se vad förlagen säger, eller har man filat på det i åtta år) Själv skickar jag nog till fem förlag tänker jag - men jag skriver fantastik och då finns det inte så mycket att välja på i form av vettiga förlag. Jag tänker också att jag kommer ha testat mitt manus på testläsare och eventuellt lektör för att känna mig någorlunda säker på manusets kvalitet, så då är det lika bra att köra och skicka till fler på en gång. Så tänker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker lite som du, jag har jobbat en hel del manuset och fått hjälp från både lektör och testläsare så tänker att jag den här gången ska satsa på att skicka till fler förlag. Jag tror verkligen på mitt manus och hoppas att något bokförlag ska känna likadant :) Du får lycka till med ditt manus!

      Radera