Skriva något nytt

6 feb. 2015

Jag har jobbat så länge med redigeringen av mitt manus att när jag nu sitter och ska konstruerar en novell känner jag mig väldigt frågande. Hur skriver man nu? En novell är så kort så det känns som om man verkligen behöver en plan innan man sätter igång med skrivandet, precis som Larry Brooks förespråkar. Jag har min anteckningsbok bredvid mig och har fått ihop några punkter men det är långt ifrån en plan. Ahh idéen finns där men den där strukturen... ja den verkar ha tagit semester. 

Jag kan erkänna att jag har fuskat och börjat skriva lite men jag märker att utan den där strukturen har handlingen ingen drivkraft. Dock en positiv sak med att börja skriva på något "nytt" är att jag upptäcker att mitt skrivande faktiskt har utvecklats och blivit bättre än sist jag skrev på något nytt. Faktiskt upplyftande ;)

Nej, jag måste erkänna att jag skriver där här snurriga inlägget för att undvika att formulera min novellplan men det är väl dags att ta tag i det. Heja! 

Formulerar ni alltid någon form av plan innan ni börjar skriva på noveller? 


Min fina anteckningsbok som är enbart används till alla min skrivprojekt... o den borde nu även innehålla en novellplan, men snart så! 

2 kommentarer:

  1. Jag skriver alltid synopsis innan jag börjar nytt projekt oavsett om det är novell eller manus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns vettigt att alltid börja med en synopsis, annars har handlingen en tendens att bli alldeles för spretig, i alla fall för min del.

      Radera