Fiskar bokförlag

13 feb. 2015

Det är dags att börja tänka bokförlag för senast den sista mars ska jag skicka in manuset. Jag har förstått att det är viktigt att matcha manus och bokförlag, det är ju ingen vinst med att skicka en romance till ett förlag som bara ger ut barnböcker.. vilket känns ganska logiskt! Det svåra är dock att veta vilka bokförlag som är intresserade av just romance då den genren är ganska bristfällig i Sverige. 

Jag har googlat runt massa men det är inte det lättaste att hitta.. inte för att något med skrivande egentligen är lätt. Sen är också frågan om man kan skicka till samma förlag som man använde sig av för tre år sedan. Jag har ju gjort så mycket med det att det nästan är som ett helt annorlunda manus från när jag skickade in det första gången. Så jag borde ju kunna skicka det igen...

Hm, många frågor att ta ställning till, jag får se hur jag gör. Jag kommer nog att välja båda stora och små förlag och förhoppningsvis är det någon som nappar! Hoppas, hoppas! 




5 kommentarer:

  1. Om det är hela 3 år sedan tycker jag absolut att du kan skicka till samma förlag igen. När det gäller vilka förlag som tar emot romance så har jag ingen aning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det känns ju som om man kan skicka igen, får se hur jag gör.

      Radera
  2. Håller med Sofia, om det är så pass länge sen samt att manuset är omarbetad så tycker jag att man kan skicka igen. Det kan ju hända att förlaget har bytt lektörer också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja exakt, det finns inte så jätte många bokförlag i Sverige att välja på så det blir svårt om man måste räkna bort några för att man har skickat till dem tidigare.

      Radera
  3. Är det så länge sen tycker jag du kan skicka till samma förlag. De enda jag kommer på är Harlequin och Forum, har inte alls koll på vilka förlag som ger ut romance. Att skicka in till både små och stora förlag är bra, ibland verkar det som att små förlag vågat satsa mer på debutanter än de större förlagen.

    SvaraRadera