Att banta sidor!

19 feb. 2015

Norrsken av Frida Skybäck är nu genomläst och det var en mysig bok, önskade mig dock lite mer kärlek i handlingen men det gör jag ju nästan alltid, det är enbart Simona Ahrnstedt som lyckas med att fylla böcker med tillräckligt mycket kärlek så att jag känner mig nöjd! 

Nu står Voyager på tur, vilket är den tredje boken i Outlander-serien av Diana Gabaldon... japp, jag ska läsa den, jag ska bara... Den har nu väntat på mig i flera dagar och trots att tid har funnits förblir den oläst. Jag har den liggandes på mitt nattduksbord och stor som den är så tar den upp hela ytan... men ändå låter jag den ligga där. Jag insåg till sist att jag faktiskt undvek boken och efter lite grubblande kom jag fram till orsaken bakom detta knepiga beteende, den är ju alldeles för tjock! Voyager är precis som de andra böckerna i serien en tegelsten! Storlek brukar inte skrämma mig men när jag läste Dragonfly i Amber (bok 2) tog det mig evigheter att ta mig igenom den och emellanåt orkade jag inte ens läsa allt utan bara bläddrade förbi... det var tok för många beskrivningar och meningslösa händelser. Det är så synd när bra handling dränks i för mycket krimskrams. 

Behöver böcker verkligen vara så tjocka? Det är få tjocka böcker jag har läst som jag har tänkt att det var vettigt att de var 1000sidor annars hade boken inte varit lika bra. Jag tror faktiskt aldrig att det har hänt för efter ett tag blir det bara för mycket, jag kan nästan tröttna på karaktärerna och bli irriterad för att handlingen går så låååångsam fram. Nej, jag tror inte på det där med mängd, det är bättre att satsa på kvalité framför kvantitet. Eller vad tycker ni? 

Jag lovar, jag ska läsa Voyager, jag vill ju så gärna veta vad som händer... men åhh vad jag önskade att den vore 300sidor kortare! 


2 kommentarer:

  1. Jag tycker 350-450 sidor är lagom. Hellre i så fall att boken är uppdelad i två delar, men är inte redan vissa av Gabaldons uppdelade?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig, fler sidor än så blir det bara för mycket, det blir dessutom tungt att hålla boken när man ska läsa ;) Jag vet inte om Gabaldon har delat upp vissa av hennes böcker, de jag har är inte det, men det kan ju vara så att de nyare är det.

      Radera