Nästan där

21 jan. 2015

Igår blev jag klar med denna omgång av redigering, det gick betydligt snabbare den här gången vilket antagligen beror på att jag har haft mer tid men även för att jag hade en tydlig plan när jag började. En plan som jag sammanställde efter att ha läst Larry Brooks bok Story Engineering och som omfattade vad jag behövde arbeta mer med eller ändra. 

Nästa steg för det här manuset är att min make ska läsa igenom de styckena som är ändrade. Han är min "korrekturläsare"så han tittar på grammatiken och meningsbyggnader. Min kära make har nog läst mitt manus nästan lika många gånger som mig och han längtar nästan lika mycket som jag tills jag kan skicka iväg det till förlagen ;) 

Känner jag mig klar nu? Nja, men jag läste ett intressant inlägg som författaren Christin Ljungqvist skrev på sin blogg om att man som "grön" skribent ändrar sitt manus så många gånger så att det blir förstört. Hon hänvisar även till något som hennes bildlärare sa till henne, "En tavla blir aldrig klar, du måste bestämma dig för när det räcker". Det tycker jag låter klokt och jag känner verkligen igen mig i det han säger. Jag bara pillar och pillar i manuset men ändå känner jag mig aldrig klar. Men det kanske inte handlar om att vara klar utan mer att man får bestämma sig för att det räcker nu. Det är därför jag också behöver hjälp av testläsare, detta för att jag inte ska ändra massa som kanske inte behövs ändras utan få hjälp med att hitta bristerna och lägga energin på det istället för att vara överallt. 



1 kommentar:

  1. Det var bra sagt. Jag tycker det kan vara svårt att veta vad man ska ändra och hur mycket. Det är nog bra om man kan bestämma att nu räcker det. Det viktigaste är väl att man själv känner sig nöjd
    Du får som sagt gärna skicka manuset till mig så kan jag vara testläsare :)

    SvaraRadera