Dags igen!

9 jan. 2015

Kommer det någonsin bli perfekt? Vad är perfekt? Och vad behövs för att komma genom nålens öga? Vad är tillräckligt? Detta är frågorna som haglar idag när jag sitter i mörkret med tända ljus och bråkar med manuset ännu en gång. Jag har tappat räkning på vilken omskrivningsrunda jag är inne på men texten känner jag i alla fall igen ;) 

Jag finputsar, gör om meningar, rensar karaktärer och dravel. Trots att jag har läst manuset flera gånger innan finns det ändå saker att ändra på, det är som en evighetsprocess som aldrig tar slut. Vilket är ganska enformigt. Det positiva är att tiden bara försvinner när jag arbetar på manuset och det får mig att le. För då vet jag att även om det kan vara trist ibland att befinna mig i denna evighetsprocess så gillar jag åtminstone vad jag gör. 

Planeringen i januari är att göra klart denna omskrivningsrunda som utgår ifrån förslagen från Larry Brooks bok. I februari tänkte jag skicka manuset till testläsare och hinna göra ändringar efter att ha fått deras synpunkter. Sen i mars är det dags för att skicka till bokförlag. Så om allt går som det ska så hinner jag med allt detta innan knodden anländer (med storken, hoppas jag på) i början av april. 


2 kommentarer:

  1. Lycka till med alla omskrivningar och redigerande. Det finns nog alltid nåt att förändra, men det är inte alltid så lätt.
    Jag längtar tills jag kan börja redigera mitt manus jag har börjat renskriva lite, men har fortfarande ganska mycket kvar att skriva innan manuset är färdigt.
    Jag blir gärna testläsare, om du inte redan har valt ut några :)
    Vad roligt med en liten bebis :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Och tack för erbjudandet om att bli testläsare, det är precis vad jag behöver. Tanken är att jag ska skicka till testläsare i slutet av januari, så om du vill skickar jag gärna manuset till dig då :) O jag hoppas det går bra med ditt manus!

      Radera